fredag 18 juli 2014

Dag 29

Resan idag tog oss utmed nästan hela M6, en motorväg som får E4:an att framstå som en skogspromenad bitvis. Men vi delade på körningen och tog oss fram i lagom marschtempo. Ett stopp kostade vi på oss. Vi besökte Blenheim, Winston Churchills födelsehem. Ett gigantiskt bygge som tar sig orimliga proportioner. Hertigen av Marlborough fick det i gåva efter att ha vunnit slaget vid Blenheim i Tyskland. Bra timlön!
    
Spöket gillar fågelbad av megalitisk storlek.



Om man inte vill gå in på baksidan där fågelbadet är kan man knacka på stora dörren på framsidan.



Längst bort i parken står minnesmärket över slaget. Något att fästa blicken vid efter en kväll på puben.


Här föddes Winston Churchill och enligt egen utsaga så lär han ha sagt "Jag bestämde mig för två saker, att bli född och att gifta mig". Så vidare till beslut nummer två.



Till "huset" hör ett litet romerskt tempel och här gick han till handling och friade till Clementine.

Ska man lita på informationsfoldern så sydde tydligen Clementine den här jumpsuiten till Winston, modell hel lekoverall. Hade han varit född 150 år senare hade han blivit barnprogramledare i svensk television med den klädseln. Nu fick han ge sig ut i flera krig istället.


Rummen i palatset var enorma och överdådiga. Biblioteket till exempel, stort nog för att synas från månen.

Här har vi kommit halvvägs. Hade det varit lite senare på dagen skulle vi varit tvungna att tälta under ett av skrivborden i väntan på gryningen.

På andra slott och herresäten har vi sett pianon, flyglar och en och annan harpa i biblioteket. Icke här. Här har man jävlar i min lilla låda klämt in en hel orgel i ena änden av rummet! Försök läsa lite chicklit till tonerna från den.
 


För er som vill veta mer, gå in på UR http://www.ur.se/Produkter/177489-Brittiska-aristokrater-Blenheim och titta på historien om den här familjen.


Efter en lång resa genom England hamnade vi i Carlisle nära skotska gränsen och här fanns inga orglar, bara underbara berg.
 Jag kan tillägga att utöver trafikinformation så ägnade sig alla radiokanaler sig åt att ge råd till oss om hur vi ska klara värmeböljan. Det sas ingenting om vad jag skulle göra med mina paraplyer och tjocka, vindtäta tröjor.