söndag 13 juli 2014

Dag 25

I England utan te och scones? Skulle inte tro det.



Hastings nästa. Finns det två årtal man bör kunna i västerlandets historia så är det Hastings 1066 och Paris 1789. En långrunda med bra audioguide som ledde en genom hela slaget och förhoppningsvis motionerade bort lite av sconesen.


En klurig uppfinning med självstängande grindar fanns det också, dock var inte grinden från slaget vid Hastings.


När jag skulle fotografera minnesstenen över Haralds död och Wilhelms seger så kom den här Red Robin och höll mig sällskap en stund.



Vi gjorde också ett besök på ett museum som visade tidstypiska miljöer från första och andra världskriget. Roligt med lite kuriosa.


Här är en hälsning till de som vet, en affisch från andra världskriget. Inga namn nämnda men det finns några tuffa brudar i mina kretsar.

En hälsning till, till en särskilt tuff brud.


Lite historiska vingslag till från Rye denna gång. En vacker liten by i bästa engelska stil. Inte förvånande att huset till en av senrenässansens författare står kvar.


 Sist en tanke och tack till Carin Mannheimer som dött. Hon har en särskild plats hos mig, inte bara för "Lära för livet" och "Svenska hjärtan" utan också för att hon satt med i juryn när jag fick en av mina noveller utsedd till tredje bästa i Vår bostads novelltävling för många år sedan. En del kritik (god eller dålig) tar man på största allvar, särskilt när den framförs av en människa som gjort ett så bra jobb år efter år.

http://www.svt.se/kultur/carin-mannheimer-har-avlidit