onsdag 25 juni 2014

Dag 7

På morgnarna när vi går till bageriet och köper bröd till frukosten går vi över en bro där tidvattnet styr om båtarna ligger på land eller i vattnet.


Idag var det marknad nere vid hamnen där lokala produkter som grönsaker, frukt, ost och kött såldes.


En av ostförsäljarna lät oss provsmaka och vi handlade på oss en hel del.

  
Min franska är inte vad den borde. Jag är helt säker på att jag sa att jag skulle ha fyra tomater och en kronärtskocka. När jag sa fyra tomater så tittade grönsaksförsäljaren på mig med förakt i blicken. Utan att veta om hur det egentligen gick till så kom jag hem med detta. Då ska det noteras att jag inte avbildat vad som hände vid ostdisken!


Vi tog Spöket med oss till Le Guilvinec där fiskebåtarna landar med sin fångst av languster (hummer fast utan klor). Där kan man fem dagar i veckan köpa nyfångad havsmat.


Inte långt därifrån ligger Phare d'Eckmule, en fyr som vi valde att inte äntra. Istället åkte vi ut till stranden och badade.