lördag 6 maj 2017

Majsol, blommor och böcker


Äntligen kan man vakna hur tidigt som helst utan att mötas av annat än dagsljus (och idag blå himmel) när man tar ett varv kring huset. Morgonhimmel, plommonträdet har bestämt sig för att våren är här.


Om humlor, fjärilar och bin får jobba ostört, om jag kan få till en hygglig överenskommelse med skatorna och om det inte dyker upp några tjuriga frostnätter så kan jag framemot sensommaren se fram emot plommonsylt.
Bästa receptet är att följa anvisningarna på syltsockerpaketet, lägga till några bitar färsk ingefära och en kanelstång som får koka med. När allt är färdigkokt så avrundar jag med en liten skvätt whisky. Whisky tror jag är konserverande och stärkande för både mig och sylten.


Småfåglarna har haft vänligheten att återigen flytta in i holkarna som vi satt upp på tomten. Det tackar vi för. Bostäderna är väl inte i absolut toppskick men dom har "room with a view", en ica-butik á lá mosquito och numera ett flertal jacuzzibarer för relax och vätskepåfyllning.


En bra dag (eller en dålig) ska innehålla litteratur. Bestämde mig för att sortera lite i bokhyllorna och sen var det kört. Fastnade med en favorit, Pamela Jaskoviaks Suburbia och halvvägs igenom så upptäckte jag att den väckte associationer till Edgar Lee Masters Spoonriver så då började jag läsa i den. Den senare är ett antikvariatfynd med sprättade sidor och tryckt 1956. Blev det städat och sorterat i bokhyllorna? Icke! Likadant varje gång.