måndag 1 maj 2017

Kosta Boda Art Hotel

En lyckad kombo av boende och konst där man per automatik hamnar i en ständigt pågående utställning så fort man träder in i byggnaden. Glaskonsten och designen finns i allt från frukostens dricksglas till dekorationerna i spaavdelningen och konstverken i hotellkorridorerna.


Ulrika Hydman Vallien blir man glad av.
På väg till Glasbaren har väggarna fyllts med småländska skogar inneslutna i småländskt glas.



Kjell Engman är en av favoriterna. Han har varit med och format Glasbaren och dess blåa vattenvärld. Musik och djur är andra av hans teman.




Där fanns ett stort urval av variationer på Fan själv. "Sympathy for the Devil" skulle man kunna säga. Här är två av verken.



Han får vara med en runda i gitarren också.


 ”Mina satser förklarar genom att den, som förstår mig, till slut inser dem vara nonsens. Han måste så att säga kasta bort stegen, sedan han klättrat upp på den.”
Jag kan inte låta bli att citera Ludvig Wittgenstein även om jag inte kan säga mig förstå. Varje gång jag ser en stege måste jag, åtminstone mentalt, klättra upp på den och sedan sparka undan den.
Verk av Bertil Vallien är det i alla fall.

 

Och till slut - lite bubbel.