söndag 25 maj 2014

Smågrisar och schack


Jag spelar schack med mig själv. Eller inte med mig själv. Mot datorn. Jag kan inte spela schack men datorn hjälper mig. Den lyser upp möjliga drag när jag klickar på en pjäs. Ett milt blått ljus som får mig att tro att jag har en chans. Det har jag inte. Jag vet inte ens vad alla pjäser heter. De minsta pluttarna är i alla fall bönder. Något har jag lärt mig. Bönder får flytta två steg fram vid första draget och sen ett i taget såvida inte bondpjäsen kan slå ut en annan pjäs. Kan man slå ut en annan pjäs så har bonden  rätt att göra snedsteg. Danska bönder gör snedsteg hela tiden. De knipsar svansarna på smågrisar och pumpar dem fulla med antibiotika. Inte två steg fram utan fem steg tillbaka. Sen kallar de oss för broderfolk och tycker att broderfolk ska köpa deras fläsk. Det är inte ett steg i rätt riktning. Det är ett klavertramp. Köp ekologiskt.