måndag 3 februari 2014

På håret


På håret


 

Hair Healing Trauma Treatment.

Jag klipper mig. Min frisyr är trogen min person, aldrig någon ordning, riktning, stil. Så jag frågar efter något som ska hålla håret på plats i avsaknad av en rent existentiell platshållare. Då får jag köpa Hair Healing Trauma Treatment för 199 kr (priset är illistigt, jag ska tycka att det kostar något på hundra, inte 200 kr).

Vad kan mitt hår varit med om som kräver Trauma Treatment? Har det varit i ozonhålet, i en skövlad regnskog, i en flyktingbåt på väg över Medelhavet, i ett bortglömt tältläger i Haiti (nån som kommer ihåg Haiti)? Och Hair Healing? Det är så man kan höra klockorna ringa. Vilka ursäkter finns kvar för Dalai Lama att inte låta lockarna växa med ett sådant preparat på marknaden?

”Och så älskade Gud människorna att han sände dem Hair Healing.” Någon som känner igen det?

 Alliterationer, en textanallys – hårets Hávamál – ”Ett finns som inte dör, dom över död hårtopp”! Och nej jag tänker inte förklara vad Hávamál är. Leta upp, läs och lär!

 Jag går hem med en flaska overkill i en trendig pappersbag och känner mig som en inkräktare på både världsreligioner och humanismens grundvalar. Ett preparat i mitt hår som ger sig på språket, tanken och poesin.

Och nej, jag kommer inte att lägga ut några bilder på preparatet eller på min frisyr.