onsdag 5 februari 2014

Nödutgång


Nödutgång


Kom ihåg! Det finns ingen väg ut. Det blev mycket påtagligt i Kuala Lumpur.

Under en mellanlandning behövdes fem timmars sömn i väntan på nästa plan och på flygplatsen kunde man hyra hotellrum per timme.

”Går det bra med ett rum utan fönster?”

”Det går alldeles utmärkt.”

Hur många fönster kan man behöva om man ska sova? Typ noll. Som den svensk jag är, uppfödd på Anslagstavlan och Socialstyrelsens rekommendationer reser jag aldrig utan isdubbar och tar aldrig in på ett hotell utan att kolla utrymningsvägarna. Så även denna gång. Jag tror skylten på bilden säger ”nödutgång”. Placeringen däremot kändes något obskyr eftersom skylten var uppsatt i taket och pekade in i det hörn av rummet som låg längst från dörren. Bakom draperiet dolde sig en betongvägg som såg ytterst svårforcerad ut. I ett nödläge får man alltså ställa sig med näsan mot hörnet och avvakta hjälp. Nej, allvarligt så tror jag skylten visar åt vilket håll Mecka ligger. Inte konstigare än att det ligger en Nya Testamentet i nästan varje svenskt hotellrum.
Mellanlandningen i Kuala Lumpur gjorde mig uppmärksam på ett annat fenomen. Bokstäverna Å, Ä, Ö, dessa tre kan driva pass- och visumkontroller över hela världen till sammanbrottets gräns. Men är man bara på väg från den ena gaten till den andra så kan man stanna till och äta här.