tisdag 11 juni 2019

Kjell Sundbergs ateljé och sagobygden Berättarfestivalen 13-16 juni

Ett besök i Kjell Sundbergs ateljé i Angelstad.
Sagolikt så det förslår.
Försmak till berättarfestivalen som firar 30 år.


"Huvudena gör jag separat i björk. Det är ett bra träslag för huvud. Jag har provat annat trä men då låg det avslagna näsor överallt."


Och så kikar man in för att få syn på ännu fler detaljer.


Prinsessan på ärten har ett fasligt sjå för att varje morgon klättra ner och hämta prinsesskronan. Ungefär som när jag letar efter mina glasögon, fast jag har ju inte mer än en madrass att kravla mig ner från.


Kjell visade sin verkstad och berättade vilka träslag som han helst arbetade i.

 

Ett av de konstverk som har blivit krönt av en äkta sagokupol.



En modern Noaks Ark i form av en rymdfarkost. En tankeväckande  bild av klimatfrågan och var vi har att ta vägen om det går alldeles åt häcklefjäll.