måndag 18 mars 2019

Mjellby konstmuseum Birgit Ståhl-Nyberg och vårens konstsalong

Ett ställe som alltid levererar!
Ser Mjellby konstmuseums utställning med Birgit Ståhl-Nybergs verk och slås av hur museet alltid lyckas med att få berättelsen om och presentationen av konstnärerna att gnistra och glimra lite extra.
Ståhl-Nyberg kom från ett utpräglat arbetarhem med en dröm om ett liv som konstnär, 1952 börjar hon konstakademin.

Syskon (1960-tal)


Självporträtt (1960-tal)


Den snälla flickan (1975) konstnären höll fram kvinnokampsfrågan i en tid när det togs strid för fri abort, rätt till daghem och ett mer jämställt samhälle.


Skyltfönster i Berlin (1981)


Vägbygget (1980)
En målning jag känner lite extra för med tanke på att min pappa var grävmaskinist. Kan komma ihåg med vilken stolthet han visade på vägar, bostäder och industribyggnader som han varit med att gräva till. En tro på framtiden och samhällsbygget.


Affischer skapade på uppdrag av Arbetarskyddsnämnden 1974.
Skrämmande aktuella idag.


Det nya modet (1971), intressant verk som känns kritiskt mot det moderna samhället. Trängseln i tunnelbanan, armbågande människor och kalla blickar från de två som går i fronten. Fem år senare exploderar punken.


Kan inte nog uppskatta Mjellby konstmuseums ständigt kritiska blick på aktuella frågor. Något som syns hela tiden.


Vårsalongen hade en uppsjö av intressanta konstverk.
Här en av tre verk som tar en aktuell strid, skapare, Julia Kabell.


Vivianne Edorson, representerad med den här sagolika gården i textil. All min beundran till handaskickligheten.


Lotta Malmsten har gjort de här "kaninerna", får mina tankar att gå till Alice i Underlandet. Hade gärna ramlat ner i ett hål i marken och mötts av tre sådana här figurer.


Ana Carolina Fleming lyfte min dag med den här fabulösa punktanten - nu vet jag precis hur jag ska se ut när de transporterar mig till hemmet.