söndag 30 oktober 2016

Amsterdam II

Musik- och konserthänget Paradiso ligger inte långt från där jag bor och igår var det lördag kväll. Den kvällen höll på väldigt länge. Det var gott om andra öppna ställen också. När jag tog en runda tidigt söndag morgon före frukost så funderade jag kring det citat jag hittade i evenemangskalendern.


Efter att ha väntat en timme i snabbkön kom jag in på Van Gogh Museet. Mäktigt och med välmatade historier om konstnären och allt som har med honom att göra. Jag valde bort de mest kända verken, potatisätare, solrosor och självporträtt - sådant jag sett tidigare.


Byggnaden i sig är magnifik där det ligger halvt nedsänkt i museiparken. Fönster gör att besökaren ser marknadsplatsen och parken utanför.


 Det pågår en dialog mellan konstens historia och nutiden, van Gogh själv sa att han målar för framtiden.


Fotoförbud i nästan hela museet men här och där finns platser där det är tillåtet. Uppenbarligen så har man fått ta bort möjligheten att fotografera eftersom alla verkar vilja posera framför konstverken. Här är i alla fall en helvägg där busslaster kan stå utan att skymma Vincent.


En del av byggnaden innehöll en tillfällig utställning som knyter ihop Daubigny (som målade i Barbizon, Fontainbleau) med Monet och van Gogh.


Monet målade av Daubignys ateljebåt som han använde när han målade flodlandskap. I utställningen finns en modell av båtstudion med multimediafunktioner där man kan se målningarna växa fram.



Van Gogh själv ägnade sig dagligen åt studier i anatomi och stilleben för att förbättra sin skicklighet. Detta är inte en bild som man vanligen förknippa med Vincent men det är rätt roligt att se hur polletten ramlat ner redan under andra hälften av 1800-talet.


En hästbild måste ju med också. Gipsavgjutningar av statyer var något som konstnärer arbetade efter för att träna sig i att avbilda både djur och människor.


Som alltid slutar alla museum i presentbutiken och här tycker man att det lackar mot jul. Således kan man köpa en broderad van Gogh att hänga i julgranen. Nej, jag kan inte, absolut inte, svara på varför man vill ha en enörad, absintgalen, död holländare i julgranen. Men vem vet, kanske det kan avleda stresspåslag orsakad av julångest och kreditskulder.