lördag 25 juni 2016

Midsommar i Le Mans

Långt från små grodor, sju sorters blommor, midnattssol, stänger och sill. I Le Mans vet ingen vad midsommar är. Det betyder inte att de står sysslolösa. Veckan efter 24-timmars-tävlingen med över 250 000 besökare har stan återgått till något slags normalläge. "Veckan efter" betyder att man blir uppdaterad från rum till svit eftersom hotellen är halvtomma. Vi fick något som antagligen varit ett gammalt tornrum, första gången i mitt liv som jag sovit i något som påmint om en cirkusmanege. Fönstren  i trappen var inte standard dom heller.


I gamla stan låg restaurangerna på rad. Vi valde en som killen i receptionen rekommenderat, "La Baraque à Boeuf". Gott att sitta ute i sommarkvällen.


Le Mans gamla stadsdelar används i en hel del filminspelningar när det ska skildra historisk tid, "Cyrano de Bergerac" har spelats in här till exempel.



Efter en konsert i katedralen och lite spektakel på stan (det pågick någon form av cirkusmeeting) återvände vi till hotellet och konstaterade att vi varken fått i oss sill, snaps eller gök. Däremot hittade vi den här gigantiska pingvinen på ett högt skåp (allt på hotellet var typ stort). Alltså ingen nubbe, ingen gök men väl en pingvin som ser ut att sjunga världens kortaste snapsvisa - "Titta taket!"



Dagen med stort D, ett besök på Le Mans Motormuseum! Jag vet ytterst lite om dylika ting men jag tror att jag kunde urskilja "tolv cylindrar...en dröm...ända sedan jag var liten...bara titta!...som ett konstverk..."


Själv funderade jag på om det här är tanken, reservtanken, kaffetermosen eller varmvattenberedaren. Jag funderar än. Tutan ser i alla fall ut som en väl hopsnurrad julkorv.


En renaultmodell som troligen inte vunnit allt för många motortävlingar. Den tillhör inte heller kategorin shoppingbil.


Jag är sjukt svag för de gamla affischerna. Supersnygga!




Sen skulle jag ju välja en modell. Jag tvekade mellan den här med god ventilation och käcka fransar som kan fladdra i vinden när man är ute på cruising eller...


...den här som är så låg så att den antagligen med ett par lätta handgrepp går att omvandla till en robotgräsklippare modell större.