onsdag 18 maj 2016

Bodil Malmsten Samlade dikter

Det är tjugo år mellan böckerna - den första Samlade dikter (1996) och den andra Samlade dikter (2016). Tjugo år mellan liv och död och dikt. Dikten finns där som början och slut och fortsättning. Den första samlingen inleds med "Ett bloss för moster Lillie", i den andra samlingen är dikten satt i slutet tillsammans med tre andra fristående dikter. En av mina älsklingstexter. Och nu står de här, samlingarna, i min bokhylla, bredvid varandra.

Jag läser slutet på dikten "In i centrum! Slagfält!" ur första samlingen, det är ord och inga visor för de kapitalgiriga.

(...)

Hellre dricka mögligt formbröd pensionerat!
Hellre denna svält i själen - ärvd och
självförvärvad, källbeskattningsbar, än att

Längtan, plåga, plikta, pant

Damen, herrarna i sina bankfack -
livstids dödsstraff - 
in i källarvalvet
tjäna av det!

¤

Vem har inte sett de arma
vid det bundna kapitalet
bundna?


Ur den andra samlingen väljer jag dikten på sidan 404, en dikt om det verkliga,

Avis rent a car

Hela mitt liv framför mig
Min skål till brädden fylld

Det plötsliga lugnet
Ett lugn och ett ointresse för alltihop
En glädje och ett ointresse
Det märkvärdiga lugnet utan orsak som havet och 
Stenarna sjöfågeln tången

Något går sin gilla gång i glädje

Samlade dikter