söndag 26 november 2017

Håll Tjeften

Till er som i dessa dagar höjer rösten och gnäller om att jämställdhet och jämlikhet "ändå väl ha gått lite för långt, lite skillnad måste det ju vara på folk hur skulle det annars se ut blabla..."
Till er vill jag säga:

I Ljungby hembygdspark står den här stugan som ett historiskt pittoreskt och kulturellt inslag.
1922 föddes min far i stugan, jordstampat golv och öppen eldstad - 
shabby chic för farfar och farmor.

95 år sedan alltså.
Inte längre.


För att pappa inte skulle tro att han på något vis var lämnad åt sitt öde (ironi om nu någon inbillar sig något annat) så fick han ett ord på vägen av svenska kyrkan som trampade fram hand i hand med den världsliga makten.
Vid konfirmationen skänktes en bibel - vad mer kan man önska sig när man ska ut i samhället och arbeta för sitt uppehälle, för kung och fosterland.
"Se, jag är med eder alla dagar intill tidens ände" har prästen valt som ledord. Och det var ju snällt men inte speciellt användbart.
Inte var det lika lön, lika rättigheter eller gratis utbildning åt alla som han menade.
Märk väl - min far var inte på något vis en ovanlighet eller ett undantag. Alla de andra fattigungarna fanns också, det är bara det att deras barndomshem inte sparats i någon hembygdspark.


Så till er som tycker att det var bättre förr, att vi ska värna gamla traditionerna, att det är bra med skillnader i samhället för det gör att människor "anstränger sig lite", till er säger jag som Elis Eriksson
"Håll Tjeften!"
Och ja, när ni ändå är igång så skaffa lite bildning om konstnären och hans envisa motstånd mot förtryck i alla former

Elis Ernst Eriksson
Elis Eriksson