tisdag 25 juli 2017

Tage Andersen och Gunillaberg säteri

Trädgård, konst och några nypor magi.
Tage Andersen har skapat en alldeles egen värld av Gunillaberg säteri utanför småländska Bottnaryd.


Den gula huvudbyggnaden ligger som i en törnrosasömn när man får syn på den.



När man kommer närmare så guidas man in i entrén med en så här vacker inramning.



Innanför kan man både titta på och köpa de vackraste ting.
Smakfullt.



Från mörkret stiga vi mot ljuset. Ut i trädgården mot installationerna utanför.
Breda golvtiljor och vackert slitna dörrar.



Runt huvudbyggnadens bortre sida leder en stig ner till ravinen där konstverk är uppspända mellan träden.


Konst och natur i samspel.
Vinden i lövträden och porlandet från vattnet nedanför stigen ger extra förstärkning till upplevelsen.


Ett litet lusthus utmed skogsstigen.
Man bara väntar på att en Törnrosa eller ett skogsrå av John Bauer ska stiga in.


Runt huvudbyggnaden finns stilleben av blommor och naturlämningar utplacerade och man hittar något nytt hela tiden.


Lek med speglar ovanför ett något annorlunda handfat.
Det gamla säteriets hus har fått ett helt annorlunda inkråm.


Sover man i den här sängen har man utsikten mot blomsterträdgården och ravinen när man vaknar.


Vackra kakelugnar i alla rum. Konstnärer som medverkar här hittar så fina samspel mellan den fasta interiören och de verk som ställs ut tycker jag.



Som stora lussekatter breder golvmönstret ut sig och jag gillar verkligen den lila soffan och den surrealistiska konsten som Tage Andersen får att passa in så perfekt i den historiska miljön.


Ett rum fyllt av coola collage.


Ett arbetsrum att drömma om!


Och ännu fler arrangemang som jag önskar att jag hade omkring mig lite oftare.


Uteserveringen var behaglig att slå sig ner på en stund. Kaffe bland spännande växter med utsikt över gårdsplanen.
Fika som levde upp till den danske säteriägarens hemlands "kager".


A walk in the park - här huvudbyggnaden sedd från orangeriet.
Dammen kantas av gamla träd fyllda av gjutjärnsfrukt och dito fåglar.


"Den gömda trädgården" tror jag att en engelsk matinéfilm hette som brukade visas som jullovs- och/eller sommarlovsfilm när jag var liten.
Kändes som om jag hamnade i just den filmen när jag trädde in i orangeriet.
Här är det dessutom konserter under utvalda sommarkvällar.


Fågelbur med steam punk tendens.


En sista tur utmed stigen som leder till liljeplanteringen.