söndag 25 september 2016

Bokmässan i Göteborg 2016 del 2

Knökfullt mitt på dagen men morgon och kväll fanns det space att röra sig.


Guldkorn från bokmässan.
Även om jag inte fick möjlighet att se Patti Smith på mässan så kom jag över ett signerat exemplar av hennes M Train, denna magiska,drömlika resa som hon gör och bjuder med oss läsare på. Komplettera den gärna med filmen Patti Smith Dream of Life. Så nu sitter hon här (eller ligger) i min bokhylla, signerad och redo att ta mig med.


Underbara förlaget Ellerströms har alltid bra böcker. Här två favoriter i repris som jag köpte med mig hem, vissa böcker köper man mer än en gång. Jonas Ellerströms egen Under tidens yta är en lysande samling poesi av svenska lyriker som inte per automatik hamnar i de stora standardantologierna utan slingrar sig fram strax under ytan, nåbara om man som Ellerström har kunskapen och kännedomen att se strax utanför strålkastarljusen. Ta den och läs den och försök fatta all litteratur som finns och som aldrig kommer att låta sig hittas hur som helst.


Naturligtvis! Hungrig bland orden, Janet Frames dikter i urval och översättning av Jonas Ellerström och Elisabeth Mansén. Författaren är ju inte längre möjlig att möta i levande livet (åtminstone inte för en skamlös ateist som jag) men en suverän översättare går inte av för hackor det heller. Så här kommer en bild på en vars goda omdöme gjort min läsning lycklig. Glöm inte att läsa Manséns egna verk, särskilt inte om du är historieintresserad.


Slut i rutan med lite röding och jordärtskocka, mums.