När jag var liten så blev man erbjuden kladdiga oljekritor för att prova på andra tekniker i skolämnet "teckning".
Utställningen på Petit Palais under temat "Pastels" har ingenting att göra med de pappersomslutna stumpar som kletade av sig och suddade ut konturerna på pappret om man råkade lägga handen på.
Den här utställningen är, oavsett motiv, en karta av fantastiska arbeten.
Rosa och rosetter är kanske inte PK i de dagar vi lever, eller också så är det så rosarosettigt att det blir det.
Portrait de Mademoiselle Ehrler av Léon Riesener
En vinterdag vid Seine där man kan känna lukten av snö och koleldade hus bara genom att titta på tavlan.
Inte så mycket rosa men helt fantastisk pastell.
Le Soir; Paris sous la neige (1892) av Iwill
Inte så mycket rosa men helt fantastisk pastell.
Le Soir; Paris sous la neige (1892) av Iwill
En bild från förra sekelskiftet, midinettes var sömmerskor/butiksbiträden, här tydligen på väg hem från jobbet. "Girls just want to have fun"
La Sortie des Midinettes (1907) Théophile-Alexandre Steinlen.
La Sortie des Midinettes (1907) Théophile-Alexandre Steinlen.
Detalj ur Berthe Morisots Dans le parc.
En av de stora impressionistiska konstnärerna.
Som att kika in genom ett fönster med den här ramen. Paul Gauguin är skaparen av verket
Le Sculpteur Aubé et son fils, Émile
Le Sculpteur Aubé et son fils, Émile
Margot Lux avec un large chapeau
Mary Cassatt från 1902.
Vem hade inte velat kunnat måla så här med de där oljekritorna?
Kvinnliga konstnärer använde sig av de motiv och modeller som de hade närmast till hands, männen hade en annan valfrihet (och ofta en kvinna som skötte markservicen). Det resultat vi ser idag är fantastiskt, flickorna som porträtterats här är outstanding.
Mary Eristoff-Kazak
Portrait de Lily Pavlovsky enfant (1898)
Detalj ur Portrait de Lise et Antoine Mayer
Lucien Lévy-Dhurmer
Grand Finale på utställningen - ännu en pastell av
Lucien Lévy-Dhurmer
här med ett fyrverkeri över Venedig.