En eftermiddag på Mjellby konstmuseum och utställningen med Agnes Cleves målningar.
Med hundratalet verk som spänner över hela hennes verksamma yrkesliv får betraktaren en inblick i hennes arbete. Cleve som benämns modernist använde sig av många olika strömningar inom konsten och tog till sig och gjorde dem till sin egen konst.
Ett fotografi av Agnes och hennes målarkollegor.
Här kubism med kontrastfärger.
En vindskupol avbildad i gråtoner där det går att skönja modell och möblemang.
Cleve valde tidigt att satsa på ett yrkesliv och vid skilsmässan från mannen ordnades varannan-vecka-boende för barnen. Detta redan vid 1900-talets början. Inget nytt under solen kan man tycka men en feministisk föregångare var hon.
Cleve arbetade i olika tekniker. Här en akvarell föreställande den sanddränkta kyrkan i Skagen, ett välkänt konstnärstillhåll även om dess storhetstid var förbi när Cleve var där.
Agnes Cleve var en resande människa och gav sig ut på långa turer i både Europa och övriga världen. Det var bara de två världskrigen som höll henne hemma. Här ett motiv från Menton i södra Frankrike.
En målning på glas där guld tillsammans med koboltblått används som förstärkande effekt.
Det var inte bara stilleben och landskap som Cleve målade. Hennes porträttmåleri var också omfattande och omtyckt. Här några detaljer som visar på hennes skicklighet att använda olika medium och tekniker.
En detalj ur ett självporträtt. Att Agnes Cleve idag inte nämns som ett av de självklart ledande namnen inom modernismen kanske beror på det som utställningen noterar, hon sålde bra men institutioner och museum köpte henne sällan, det var privatpersoner som utgjorde köparna. Är man inte representerad i det offentliga rummet ligger det nära till hands att försvinna ur den självklara konstkanon. Kvinnliga konstnärer finns även om de inte syns!