lördag 1 februari 2014

Bio


På bio I


Bjuder en ung släkting på bio, en mycket ung släkting. Så ung att vi måste ta med oss bilkudden in för att han ska kunna se bra. Nästan hälften av biobesökarna är i den storleken, släpar på sin bilkudde, i foajén finns att låna om man glömt. Det är länge sedan jag var på bio med en så ung person, tiderna förändras och mitt huvudsakliga umgänge har uppnått medelålderns stillsamma charm. Livet går och småbarnsårens spagetti med köttfärssås (utan lök) har blivit pasta Boulognes med ett hyggligt glas rött och en skål nyriven 36 månaders lagrad parmesan. Senast jag var på barnbio försågs barnen med en förpackning (2 dl) Festis och en på Ahlgrens bilar alternativt liten popcorn. Så var icke längre fallet upptäckte jag. Medan barnen släpar på bilkuddar så vaggar föräldrarna (och far- och morföräldrar) efter med proviant. Tvåliters Coca-cola ackompanjeras med - inte en påse - utan en hink lösgodis, stora popcornsbägare och för säkerhets skull är barnen utrustade med ryggsäckar där det trollas fram chipspåsar och mer dricka. Ska vi titta på en film eller ska vi ta oss över en kontinent? Jag bara frågar.
 
3D-glasögon på och filmen börjar. Sen idisslas det i en och en halv timme! Rakt in i Diabetes 2. Okej, jag erkänner tiderna förändras, jag börjar bli gammal. Man ska inte döma det man inte begriper sig på och detta begriper jag inte. Försöker tänka positivt. Jag ska vara glad över att barnen får gå på bio, att man gör något tillsammans istället för att sitta hemma och stirra på varsin skärm i varsitt rum. Det gör ingenting att publiken tuggar sig igenom filmen, vi gör något tillsammans.

Men det är något fel på mina 3D-glasögon. Ett flimmer i nedre kanten av mina 3D-glasögon. Håller jag huvudet fel? Ingår flimret i föreställningen? Icke! Nej, nej, det är bara hälften av föräldrarna som bestämt sig för att kolla sina uppdateringar på sociala medier, jobbmejl eller nyheterna i sina smartphones. Det slår mig att alla tycks tro att verkligheten pågår någon annanstans, någonstans där man för tillfället inte är, på en plats där man fotograferar och lägger ut kvalitetstiden på facebook och inte samtalar med sin avkomma i onödan. Vem hade kunnat hitta på en sådan framtidsberättelse om 2010-talets biobesök? Verkligheten överträffar dikten. När filmen är slut kanar ungarna ner från sina bilkuddar och bär dem lydigt ut ur salongen medan föräldrarna travar efter med ögonen på skärmen. En pappa frågar sin grabb ”Var filmen bra?”
På bio II

Så vad var det för film vi såg? ”Flygplan” – jo den heter så, filmen. En film om konkurrens-, relations-, och kärleksproblematik hos ett ungt flygplan. Nej jag ljuger inte.  Det var inte en filmatisering av en utvecklingsroman om en ung man (eller kvinnas) bildningsresa utan ett flygplans mognad och insikt. Va’ fan! Men det är inte första filmen i genren. Först dök bilfilmerna upp. Jag fick lära mig om Blixten McQueen, ”Bilar 1” och ”Bilar 2”. Så här är vi nu, framme vid ”Flygplan”. En rysning går genom mig. Vad är att vänta? Vilka filmer ska jag möta? ”Båtar”, ”Mopeder”, ”Kollektivbussar”, ”Ubåtar”, ”Skogsmaskiner”, ”Jordbruksredskap”, ”Allmänna fortskaffningsmedel” och uppföljningarna 1,2, 3 osv. Alla med samma koncept – ungt fordon i underläge men med stora drömmar och oanad kapacitet ger sig i kast med det omöjliga med hjälp från ett gammalt, klokt och vresigt fordon. Motgångarna övervinns och illsluga fientliga fordon med baktankar (haha) får se sina ränker slagna i bitar i den slutgiltiga tävlingsfinalen. Jaha, det kan väl inte vara så farligt, nej inte alls, men något saknas. Var är kärleken, den sensuella kärleken? Som bortblåst, som förångad bensin. Var är du Lejonkungen? Kom tillbaka, allt är förlåtet. Ge mig en animerad film om levande djur som faktiskt gnider sig mot varandra, som är kära, som uttrycker känslor med kroppen, som har lemmar att slingra om varandra.

Men nu sitter vi och tittar på ”Flygplan”. Tydligen kan även flygplan bli kära på sin resa genom livet. Så också detta lilla plan (som tvingats börja livet som konstgödselspridare, ett tecken på lågstatus). Han blir djupt förälskad i en indisk strömlinjeformad, flygande skönhet (strömlinjeformad betyder minsta möjliga motstånd). Men hur göra? Ett flygplan är ju av säkerhetsskäl ganska statiskt och stabilt till sin konstruktion, det finns gränser för hur många delar som kan slingra sig runtom en kärlekspartner. Så de två älskande får nöja sig med smäktande blickar och att rulla fram mot varandra, nos mot nos, och låta propellrarna gå för fullt med väl tilltaget säkerhetsavstånd. Varför? Varför görs filmer där karaktärerna inte kan ta i varandra? Finns det en dold agenda? Är filmbolagen rädda för att väcka anstöt hon extremreligiösa grupper eller? Har filmmakarna glömt hur man gör film om närhet när vi lever i en tid där fysisk, levande kontakt byts mot kommentarer på Communitys, nätdejtingsidor och facebook, där duckfaces, magmuskler och fikabullar ska ”gillas” för att få finnas på ”riktigt”? Jag tröstar mig med att inget vara för evigt. Snart är vi tillbaka i en old fashion world där varelser av kött och blod rör vid varandra för att de tycker om varandra. När vi lämnar bion vänder sig mitt unga sällskap mot mig och säger

”Nästa gång ska vi titta på Turbosniglar.”

”Jaha, vad är det för något?”

”Det är en film som handlar om sniglar fast som racerbilar, du fattar vad jag menar.”

”Nej inte riktigt. Sniglar är väl ganska långsamma?”

”Inte turbosniglar. Dom typ tävlar mot andra.”

Jag vacklar till, känner ett stråk av ren skräck. När ska jag få se en Lady & Lufsen, en Ivanhoe & Marion, en Skönheten & Odjuret? Jag trodde det skulle hända när hela fortifikationsflottan var uttömd, när alla fordon på land, till havs och i luften var skildrade. Men icke – istället går filmbranschen in för ett sammansmältande av sniglar och fordon. Sniglar – varelser utan armar och ben att omsluta varandra med, utan förälskade blickar och rodnande hud, varelser som förökar sig genom att ligga med sig själva! Är det ett tidens tecken där alla snurrar runt i cyberrymdens sociala rum och ropar ”Titta på mig!”?
Postbio (post som i betydelsen efter, d v s inte film som kommer i lådan)

En tid senare får jag via mejl information om nya böcker som går att köpa genom en av landets största nätbokhandlare. Där blir jag erbjuden att köpa ”böckerna som ligger bakom den kommande storfilmen om Lego”. Va’!? Vilka böcker kan det vara? Jag försöker visualisera några klassiska titlar framför mig
På jakt efter den legotid som flytt

Så tuktas en legogubbe/gumma

Legobrandbilen som försvann

Den gamle och legohavet

Sålunda talade legogubben

Anteckningar från ett legohål

Nej det går inte att frammana någonting. Jag får vänta på filmen.