En lång och mångomfattande karriär visas på Louisiana.
Gabriele Münter (1877-1962)
tillhör en av 1900-talets viktigaste konstnärer.
Hennes långa och intensiva arbetsliv i kombination med att hon ingick i konstnärsgruppen "Der Blaue Reiter" ger henne en viktig plats i konshistorien.
Älskar det här motivet!
"Still life on the Tram (After Shopping)" ca 1912
Ett kvinnopoträtt som säger något om en kvinnas handling (haha) inte om hennes kropp och utseende.
Tusenkonstnär som Münter var så skapade hon också i textil.
I flera verk återkommer konst som hon gjort i andra matrial och former.
Här är tavlan
"Pentecost Still Life II" 1934
och under den ses Münters verk i snidat trä som finns med i tavlan.
"Mask Still Life" 1940
Andra världskriget är i full gång och de tomma maskerna i olika hudfärg och med clownen i centrum ger tolkningsmöjligheter.
"Talking" 1908.
Barnboksillustration från tiden före både första och andra världskriget.
Ett sagomotiv i en expressiv stil och färgrikt uttryck.
"Dragon Fight" 1913
Ur den primitivistiska perioden.
"Turkestanish (Elephant and Horse)" 1931
Perioden av abstrakt konst ledde till exempel till den här
"Abstract (Study)" 1918
"Still Life with Madonna" 1911
Münter hade flera utställningar och fick sitt genombrott i Paris 1907.
Hon uppmärksammades av kritikerna för sin eleganta färgfulländning.
"Aloe" 1905
Nära impressionismen men med en expressivitet i penseldrag, sättet att lägga på färgen.
"Kandinsky at Tea" 1910
Under många år var Kandinsky Münters lärare, samarbetspartner och älskare.
Två stilleben med helt olika utgångspunkter.
Den första gnistrande av kolorit, lätt, luftig, nära Matisse.
"Vase Rouge" 1909
Stilleben nr 2, samma Münter men här i en stil som för tankarna till Cezanne.
"Stilleben auf wiessem tischtuch" ca 1926-1930
Detalj
Två av Münters stadsbilder, helt olika i stil.
"Paris, Villa des Fleurettes" 1930
24 år tidigare höll hon den här impressionistiska stilen
"Blick aus dem fenster in Sévres" 1906
Münters personporträtt, intensiva, aktiva kvinnor, upptagna med något annat än att se på konstnären.
"Lady in Armchair, writing (Stenographie: Swiss woman in pyjamas)" 1929
"Woman in Thought" 1917
En kvinna i tankar, bakgrunden ser ut att bölja och svaja, slutet av ett krig, är det nya vindar som ska blåsa?
"Portrait of an Artist (Margret Umbach) 1932
En konstnärs bild av en annan, lugnet, självsäkerheten är där, både framför och och bakom porträttet.
"Midnight Sun" ca 1925
De tre gracerna vänder betraktaren ryggen och njuter själva av motivet.